تبلیغات
کلبه ی ریاضی - مفهوم عدد پی و محیط دایره (پنجم ابتدایی)
 
کلبه ی ریاضی



درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : nahid ranjbar
نویسندگان
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه اندازه سودمند بود؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

<>
 موضوع : هندسه
هدف: آموزش مفهوم محیط ، معرفی واحد اندازه گیری محیط، معرفی عدد پــــی و بیان رابطه ی آن با محیط دایره.
وسایل مورد نیاز: ۱.سیم نازک ۲.اشکال هندسی در اندازه های گوناگون ۳.قیچی ۴.چسب.
    این روش برای آموزش مفهوم محیط دایره که در کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی آمده است ، مناسب می باشد.
     دانش آموزان را گروه بندی می کنیم ، برای شروع کار ، از آن ها می خواهیم به محیط اطرافشان توجه کنند. با این کار
، آن ها متوجه خواهند شد که محیط همان دور است . سپس اشکال هندسی متفاوت که می توانند اشکال شناخته شده مانند مستطیل و متوازی الاضلاع و یا اشکال نامنظم باشند – که هیچ شکل خاصی را نشان نمی دهند- به دانش آموزان می دهیم و می خواهیم که هر کدام سیم نازکی را دور یک شکل بچسبانند و بعد از برش سیم به اندازه ی دور شکل ، سیم را از شکل جدا کنند و آن را به صورت یک خط راست در دست بگیرند و آن را با متر اندازه بگیرند .
     پس دانش آموزان متوجه می شوند که واحد اندازه گیری محیط ، همان واحد اندازه گیری طول است . در مرحله ی بعد ،مجددا" اشکال هندسی منظمی را که می توانند یک چند ضلعی شناخته شده یا ترکیبی از چند ضلعی ها باشند ، ولی در داخل آن قطرهایی رسم شده باشد ، به دست دانش آموزان می دهیم و از آن ها می خواهیم محیط آن ها را با چسباندن سیم و اندازه گرفتن طول سیم ، محاسبه کنند . به این وسیله دانش آموزان متوجه می شوند در زمان محاسبه ی محیط خط های اضافه  رسم شده داخل شکل در اندازه ی محیط تاثیری ندارد.
    در مرحله بعد اشکال هندسی مجزا یا تر کیبی از چند ضلعی ها را بر روی تخته رسم می کنیم و با اندازه های داده شده می خواهیم محیط آن ها را محاسبه کنند. برای آموزش محیط دایره ، دایره هایی در اندازه های مختلف به افراد گروه ها می دهیم و از آن ها می خواهیم دور آن را سیم بچسبانند و سیم را باز کنند و آن را بر قطر منطبق کنند و تا حد امکان برش هایی به اندازه ی قطر دایره بر روی آن ایجاد کنند ، که مسلما" همه ی گروه ها سه تکه سیم به اندازه ی قطر دایره خواهند داشت و یک مقدار اضافه .
    پس نتیجه می گیریم محیط دایره از ۳برابر قطر کمی بیشتر است .  در مرحله ی بعد دانش آموزان را به حیاط مدرسه برده و از هر گروه می خواهیم دایره ای به شعاع نیم متر رسم کنند و بعد از مشخص کردن اندازه محیط آن با سیم یا طناب و ایجاد برش بر روی سیم به اندازه قطر دایره ، قسمت باقیمانده را با متر اندازه بگیرند که همه ی گروه ها عدد ۱۴سانتی متر را اعلام می کنند ، چون قطر یک متر و طول قسمت باقیمانده ۱۴سانتی متر است ، اندازه محیط دایره برابر «قطر ضربدر  3.14» است.
 منبع : رشد آمـــوزش ابتدایی : دوره دوازدهم




نوع مطلب : ریاضی پنجم ابتدایی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 3 بهمن 1391
nahid ranjbar